Thursday, September 4, 2014

Puding Roti Bakar Bersos Kastard..Yummehh



Aku nih memang jenis suka makan dessert.
Tak kisah lah semua dessert aku telan. Nak nak yang berkuah.
Puding kastard, Koktail, Puding Buih, Pengat pon aku suka. Nak nak pengat tepung tu, perghhh dap dap.
Nak nak yang sejuk, makan time musim panas memang kickk lahhh
Kalau ade orang jemput open house ke, mesti aku akan serbu dessert dulu.
Memang hantu dessert lah senang cakap.

Kalau dah suka makan, mesti lah kena pandai buat ye dark.
Alah stakat dessert yang aku sebut tu, kacang goreng laah nak buat.
Semua orang tahu kot cara nak buat.
Campak campak siap.
Kawan-kawan aku pon sampai tahu aku nih jenis suka buat dessert hahaa


Semalam macam tekak nak makan puding roti.
So lepas balik keje semalam, moh la kita carik bahan ye.
Puding roti ni bakar. Senang dan mudah aje bahan nye.
Balik tu terus buat ngan Una. Biasalah mek kenit tu, suka nak ngacau orang kat dapur.
Kang mula lah, "..buat pe tu cu...nak tolong cu...mende acu letok tu.." huhu macam macam
Pening aku nak melayan.


Jom kita cekidautt.




Bahan-bahan :

Untuk puding roti bakar
4 keping roti gardenia
1 tin susu cair 
2 biji telur
1 cawan kismis
1 sudu tea ising vanilla
2 sudu besar gula

Untuk sos kastard
1 tin susu cair 
1/2 cawan gula
3 sudu tepung jagung/tepung kastard




First sekali pecahkan 2 biji telur dalam loyang. 
Pukul kasi sebati then masukkan gula . Kacau gula sampai sebati. 
Pastu masukkan 1 tin susu cair dan ising vanilla. Then kacau lagi sampai susu sebati ngan telur.




Kemudian, ambik roti carik-carikkan macam dalam gambar. Jangan carik kecik sangat.
Besar besar macam gambar dah better, baru rasa roti kan hehe...
Pakai 4 keping pon dah cukup, tapi kalau korang nak lebih pon takpe tak salah pon. huhu
Tapi 4 keping tu dah ngam ngam soi ngan susu 1 tin tu. Kalau banyak sangat roti kang keras sangat plak puding tak sedap.



Last but not least, taburkan kismis atasnya. Ikut suka nak banyak letak banyak.
Tapi bagi aku suka tak sarat sangat kismis sebab takut manis sangat.
Masa aku tabur kismis tu, Una sibuk cakap "acu takyoh letok ah simih (read : kismis) , una dok suka simih.."
Eh macam acu wat untuk una kan. hahaha Mak sedara yang jahat.

Lepas dah tabur kismis, bolehlah bakar dalam oven dengan suhu 120 deg celcius dalam masa 30 minit.


Sementara nak tunggu siap bake, bolehlah siapkan dulu sos kastardnya.



Campakkan sume bahan bahan dalam periuk.
Tapi untuk tepung jagung, bancuh dulu dalam cawan lain sebab kalau letak terus dalam adunan takut tak cantik plak jadi ketul ketul.
Patut pakai tepung kastard, tapi aku pakai tepung jagung. Ahh janji pekat sudah. Rasanya sama je. huhu
Dah cari tepung kastard rupanya takde, bantai je lah pakai tepung jagung pon.

Kacau sampai kuah pekat and bila dah mendidih, bolehlah tutup api yerk.
Biarkan sejuk dulu baru masuk peti. Kang masuk panas panas meletop pulak peti tu. haha
Takde lah sampai meletop, tapi peti cepat rosak ye kalau letak makanan panas panas terus masuk peti.
Not good not good.



Taraaaaaaaaaa.....siap pon puding roti bakar kita. Ambik kau sebesar alam aku letak gambar. haha
Nak tunjuk kaler tu cantik sebenarnya. Perang-perang coklat.
And kismis pon sodap garing-garing you hahaa


Boleh masuk peti. Makan sejuk sejuk. Perghhhhhh syorgaaaaaa





No comments:

Post a Comment