Tuesday, September 2, 2014

Pizza time..



Lama rasanya tak menaip blog. Nasib baik still ingat nama blog sendiri hewheww...

Haritu satu hari tak makan nasik. Bukan diet ye uolls, ye lah mane tahu ade orang cakap aku diet.
Tidak sama sekali, nafsu makan masih membuak naima bulan syawal sudah habis..hikhokkhikhokkk

Balik kerja tu menggigil carik nasik. Bukak je tudung saji hampehhh. Takde lauk pun.
Sedih mak hencikkkk tak dapat makan nasik. Pastu lari masuk bilik nangis tepi katil. huhuu Drama sangat kau. Tak nye aku nak nangis, gila ke hape. Ade ke orang nangis tak dapat makan? Orang kat gaza syria mungkin ye.
#Pray4Gaza


Tiba-tiba dengar kakak ipar aku menjerit panggil aku. Kusss semangat tanjat gegirl
"kata nak buat piza?..jom ler.."
Hukalohhh...Ye lah. Moh ler kita masuk dapur ye.


Maka bermulalah Chef Peeqa beraksi dengan apron nye. Cehh gaya taknak kalah. Tapi tak snap gambo sebab lupa. hahaa...

Senang je uoll nak buat piza ni. Pejam mata je gentel gentel piza tu. Aku gentel je tekan tekan ngan tangan sebab roll yang pusing pusing tu takde. Pakai tangan pon jadik lahhh...
Bahan-bahan dah siap beli malam semalamnye. So keluarkan siap2 bagi dia tak beku sangat.
Petang tu aku buat dough dia dulu, malam tu baru bake.
Nak sedap dough piza kena buat awal ye. Maksudnya kena awal 1 jam. Biar dough kita gebu gebu giteeww.


Bahan nak buat dough tu simple je. Sukatan dia korang kena agak agak la ea. Pandai kan.

Tepung cap sauh. Aku pakai dalam 3/4 sebab ramai nak makan. 
Mauripan 1 paket
Gula 3 sudu besar
Garam sikit bagi masin sikit. Sikit je jangan banyak plak. Ujung2 sudu je
Air. Ikut tepung korang banyak mana.



Bila dah siap tutupkan dengan kain lembab. Biarkan sekejap dalam 1 jam.


Okay sementara nak tunngu dough kembang dengan jayanya, siapkan dulu sos nya. Untuk sos ni aku buat sendiri. Resepi dia main bantai je bubuh. Tak pe janji sedap. hahaaa. Jom tengok bahan2 dulu. Seperti biasa tak snap gambar sebab lupa jugak. Ekekee


Tomato Puree brand Prego. Aku pakai satu tin
Lada giling/lada boh dalam 5 sudu besar. Kalau suka pedas letak lah banyak sikit
Sos cili sikit dalam 4 sudu besar
Daging hancur brand Ramli
Bawang merah potong dadu + Bawang putih potong dadu
Gula + Garam 


Cara-cara macam biasa je. Tumis bawang merah dan putih sampai garing. Pastu masuk lada giling. Bila dah naik minyak, masuk tomato puree dan sos cili. Bila dah garing sikit, masukkan daging hancur. Masuk garam gula secukup rasa. Tambahlah air sikit kalau kuah dia kering sangat. Bila daging dah masak tutup api and ketepikan biar sejuk.




Pastu bolehlah sediakan toping untuk letak atas piza nanti. Hiris nipis nipis. Jangan nipis sangat sesedap rasa korang laa. Toping yang aku pakai ialah :


Cendawan butang takde brand
Sosej brand Ramli
Crab steak brand tak ingat. Beli je brand ape pon boleh
Lada benggala. Aku pakai kaler hijau ngan merah je sebab kuning takde.
Yang paling penting mozarela cheese yo!! Brand ape pakai pon lupa jugak ekeke




Gambar kiri tu, bahan yang bawah sekali tu la daging hancur brand Ramli. Satu keping tu je gambar yang sempat snap. Aternye eksaited bebenor katanya. huhuu


Lepas siap semua, boleh lah start menggetel piza. Letak sos yang kita buat tu dulu and then letak lah toping. Last sekali taburkan cheese. Cheese tabur banyak sikit baru terangkattt.




Rupa oven aku yang dah uzur tapi still boleh pakai ye. Rupa dia jadi tak cantik gitu sebab tenggelam banjir ritu la. Sedih kan. Tapi nasib baik boleh pakai lagi cuma timer die je dah rosak. So kena agak2 sendiri time bake tu huhuu.. Sadis mak hencik.




Tu diaaaaaaaaa. Nampak sedap kan? Bukan nampak je, rasa dia memang superbbb sedap lahh.
Bukan nak puji diri sendiri ni, tapi memang seriusly sedap. Abang aku pon puji sos sedap. Yesss hahaa
Boleh kawen sangat dah nih kahkah. Lepas nih boleh lah buat lagi.



Tengok cheese tu ye pompuan2. Memang rasa macam piza kat pizza hut nih. haha. Kalau pakai mozarela cheese memang akan jadik ye cheese tarik menarik tu. Puas hati aku bila nampak tali2 tu haha

Makan panas panas perghhhh pergghhhh perggghhhhhhhhhh memang terangkatttt oiiiiiii
Masih terasa nih kesedapannya yang tak terkata (matiklahhh asyik puji diri sendiri. Ade je kang yang muntah kahkahh...maaf kan beliau ye, beliau memang macam tu)



Si firdaus tu tak sabar sabar lettew nak makan. Ermmm memang 1st pizza tu dia yang bantai. Dah lapar sangat la tu. Gasak lahh makan lah puas puas.



Tengok gambar nih jadi lapar balik. huhu...
Letak gambar ni kat wasap, menjeles je kakak2 aku. haha. Siap cakap kejam. Eh aku memang kejam. Suka nak buat orang terliur nak nak mak buyong tu. hahaaaa gelak jahat.



K lah Chef Peeqa nak reka resepi lain plak ni.

ChowwwShinChiiiiii.............






No comments:

Post a Comment