Monday, July 23, 2012

Selamat Berpuasa...1433H/2012M



Alhamdulillah syukurrr....

Aku masih berpeluang bernyawa dan merasa nikmat puasa untuk ke sekalian kali nya.
Terima kasih Allah kerana meminjamkan nyawa ini kepada ku. Akan aku laksanakan ia dengan penuh sabar dan istiqomahh. Amiinnn...InsyaAllah

Ha...pejam celik pejam celik dah sampai ke bulan pose ye dak??nasib baik pejam celik, kalau pejam tak celik celik?haa...acanerrr??? alhamdulillah ya Allah
Aku nih tak tahu lah dapat pose ke tak hari pertama ni nanti (21/7/12). Yelah aku nih dah lewat sangat tarikh peot. Ntah2 tak datang langsung tak bulan nih?huhuu...idok la ku tahu. Yang aku tahu kenape lah sekarang dia nak wat hal, nape tak bulan pose nanti je kan best...hahahaa...aku tak pernah merasa tak tinggal pose taw sejak dah mumayyiz nih. Eh ape lak mumayyiz?? Lantaaakkkkkk

Apa yang aku harap dapat lah aku tambah kan pahala dengan memperbanyakkan ibadat2 macam bangun malam, solat dhuha, baca Al-Quran. Bukan nak tunggu bulan Ramadhan tapi yelah dalam hidup nih kene lah ada perubahan ye tak?? Tak kira masuk bulan Ramadhan ke, Syawal ke.Tapi dah dapat peluang nih mesti lah kene ada target kan, hidup nih kalau kita tak plan nak buat apa esok lusa bulan depan, memang rugi lah kita nih. Biar orang kata ade perubahan dari hari-hari lain. Nak-nak bulan Ramadhan, bulan mulia lagilah banyak pahala dapat kalau buat semua suruhan Nya. InsyaAllahh.....

Aku ade terbaca di satu blog nih (al-maklumlah, i kan silent reader) hekhekk, tentang Puasa Adat atau Puasa Ibadat..nih aku share kat korang, semoga kita sama-sama mendapat manfaat dan mempratikkan nya..InsyaAllahh

Puasa Adat atau Puasa Ibadat

Puasa Adat – hanya tidak makan dan minum tetapi tidak menjaga hal2 lain. Hanya mendpt lapar dan dahaga.
Puasa Ibadat – berpuasa dengan erti kata sebenar, menjaga mata telinga mulut, tutup aurat dan juga menjaga ibadah.

Amalan sepanjang puasa

1.      10 hari pertama – adalah rahmat Allah. Jadi baca zikir ‘ya arhamarroohimi narhamna’, supaya kita diberikan rahmat Allah.
2.      10 hari kedua – adalah keampunan Allah. Banyakkan baca Astaqfirrullah halazim utk mohon keampunan Allah.
3.      10 hari terakhir – kemerdekaan api neraka. Baca zikir ‘Allahumma inni as alukarizo kawal jannah, wa a uzubikamin saqotika wannar’. Mohon supaya diri keluarga anak suami ibu bapa selamat dari api neraka.

Sahur penting, seeloknya 10 minit sebelum Imsak. Kalo makan lewat mlm cth jam 2-3 pagi bukan sahur namanya.
Sebelum sahur , solat tahajjud dulu.

Selepas sahur, sementara tggu Subuh, istiqfar 70 kali. Dan jangan lupa tunaikan solat sunat Subuh dulu.

Baca quran semasa naik fajar tu, jangan sambung tido pulak.
Pastu waktu dhuha buatlah solat sunat dhuha, nanti bila dah tua tade la sakit lutut dan urat saraf.

Semasa berbuka adalah waktu mustajab doa. Lepas je mkn kurma/minum skit, terus doa. Mintaklah agar dpt jumpa Lailatul Qdr dan mcm2 lg ikut suka. Selepas doa kena selawat nabi, baru doa diterima so jgn lupa buat.

2 perkara yg BATALkan puasa;
1.      Bohong; dan
2.      Buat fitnah pd org mengata hal orang


Jadi semua..sama-sama lah kita jaga puasa kita ya.
Baru aku tahu mengumpat pon boleh membatalkan puasa..Astaghfirulllahalazimm.



Jadual berbuka puasa untuk zone Kemaman dan Dungun saja ye!! dah nama pon tinggal di kemaman kann..hikhiikkk. Maaf lah pada yang tinggal di zon2 lain, tak dapek den nak nolongg



SELAMAT BERPUASA DAN MINTA MAAF DI ATAS KETERLANJURAN KATA DAN SIKAP SAYA YANG TAK SENGAJA MAHUPUN YANG SENGAJA. NOBODY IS PERFECT. SELAMAT BERAMAL!!!




No comments:

Post a Comment