Tuesday, July 1, 2014

Nekbak amnomnomnommm...


Weeehuuu...kejap je dah puasa ke 3, so fasttt...


Bulan bulan pose nih ape yang buat aku eksaited lebih adalah nak sediakan juadah bukak pose.
Kengkadang tu sampai dah pening nak mikio nak masak ape, ate nye bukan bulan pose pon kena masak hari hari. Tuh yang pening melebih lebih.


Tapi kan, apa yang paling best adalah kuih muih.
Aku kalau bukak pose mesti lepas minum air aku akan serbu kueh dulu.
Bila gigit tuh memang syorga abehh la. Nak nak kueh onde2.
Ouhh teringat ingat aku onde2 semalam haha.. Korang jangan nak bayang bayang ea.
Dosa aku ti. huhu lol

Tapi yang paling champion adalah..............................................................................................

-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-

Tadaaaaaaaaa......................................




Ini lah kueh yang bernama NEKBAK.

Kueh nih hanya terdapat di terengganu ye and hanya ada masa bulan puasa sahaja. Faham! Bulan pose sahaja!! Tak tahu lah aku kalau dia ada kat negeri korang jugak. 
Setahu aku kat tengganu je ade. Ake ke korang?


Memang kalau dalam bulan pose memang umah aku akan ada kueh ni. Wajib.
Bukan selalu kot dapat makan. Ye lah bulan puasa ni kan sebulan je dalam setahun. Tapi kalau dah Ramadhan, memang kueh ni merata rata lah ade kat kemaman ni.
Terbaekk toqqq!! Makan sejuk sejuk perghhh cairrrrrrr...

Kueh ni sebelum kita masak dia keras. Sebijik macam baulu tapi nekbak ni keras.
Tapi bila dah masak dia akan lembut sebab dia berkuah ye. Kuah bergula.
Senang je nak masak dia.

Macamane nak buat nekbak nih aku tak tahu. Biasa aku beli je kat kedai, balik baru masak sendiri.
Murah je nekbak ni. Skunk singgit still boleh dapat 5 6 ketui.

Cara nak masak dia senang saje ye. Masak taw bukan buat. Kalau buat aku tak tahu. Maybe resepi dia macam baulu kot cuma yang nih die keras (sebelum masak ye). 
Allahualam, ti esok esok aku belajar ea. Kalau rajin kahkahhh..

Cara dia :

1) Didihkan air. Ikut suka nak banyak mana, tapi ingat taw kuah dia akan meresap dalam nekbak ni.
So pepandai lah agak, jangan sikit sangat sebab takut kering plak. And jangan banyak sangat plak.

2) Letak bunga cengkih dalam 3 4 ketul. Nak suoh wangi kot. Tau ke tidak rupa bunga cengkih camner? Gih gugel sane. Kuasa plak aku nak tunjuk. huhu

3) Letak daun pandan dalm selai. 

4) Letak gula dalam 4 sudu besar. Yang ni pon terpulang pada korang nye air. Biasa kuah nekbak nih manis taw. Tapi bukan laa manis sangat, kena sedap sedap rasa. Biasa aku suka manis sikit sebab nekbak tuh tawar. Bila ada gula tu nekbak tuh akan manis ah sebab kuah dah resap dalam nekbak tu. Faham? 

5) Bila dah mendidih, letak laa nekbak tuh. Letak lah dalam 10 ke 15 ketul. Kalau korang macam aku yang suka makan ni, memang masak sekali banyak. Dapdapdapp..

6) Agak agak nekbak dah kembang dah lembut, tutup la api ye.

7) Letak lam peti ais. Bukak pose makan sejuk sejuk memang terangkat walawehhh!!




Kasi zoom sikit kat korang mana yang tak pernah tengok. ekekeee. Ini lah rupa dia. Macam baulu kan? Cuma nekbak nih berkuah and lembut. Slrrppp dapdap.


Jangan terliur plak ye, jangan terbayang bayang tengah makan sudah. Dosa dosa.


K lah. Esok aku show off makanan lagi. Kahkahhh...







1 comment: